„Kościół żyje dzięki Eucharystii” W Niej „otrzymał od Chrystusa, swojego Pana, największy dar – dar z samego siebie...”
Jan Paweł II,Ecclesia de Eucharistia, 3 /.
Dar i obietnicę „A oto Ja jestem z wami przez wszystkie dni aż do skończenia świata”
/ Mt 28,20/,” to kim Chrystus jest , to, co uczynił i wycierpiał dla wszystkich ludzi ...przekracza wszystkie czasy i jest w nich stale obecne”./Jan Paweł II, Ecclesia de
Eucharistia, I, 13/.
„W Eucharystii Kościół łączy się w pełni z Chrystusem i Jego ofiarą, utożsamiając się
z duchem Maryi”. /Jan Paweł II , Ecclesia de Eucharistia”, VI, 66 /.„Kontemplacja oblicza Chrystusa – kontemplacja wraz z Maryją – jest „programem”, który zaproponowałem Kościołowi u początku trzeciego tysiąclecia .” / Jan Paweł II, Ecclesia de Eucharistia, 8/.
„W Liście Apostolskim ‘Rosarium Virginis Mariae’ , uznając Najświętszą Dziewicę za Mistrzynię w kontemplowaniu oblicza Chrystusa włączyłem do ‘tajemnic światła’ również ustanowienie Eucharystii”/ Jan Paweł II, Ecclesia de Eucharistia , 62/.
Dlatego Eucharystia jako źródło i szczyt życia i misji Kościoła winna zaowocować duchowością , życiem wedlug ducha, na wzór Dziewicy z Nazaretu, Niewiasty wiary, milczenia i słuchania.Jest to droga pobożności maryjnej...”/Benedykt XVI, Sacramentum Carritas,91/.
„Podstawowym zadaniem – a przede wszystkim widzialną łaską i źródłem nadprzyrodzonej mocy Kościoła jako Ludu Bożego – jest trwać i stale postępować w życiu eucharystycznym, pobożności eucharystycznej, rozwijać się duchowo w klimacie Eucharystii”/Jan Paweł II,Redemptor Hominis,20/.“Każdy krok ku świętości, każde zadanie podjęte dla realizacji misji Kościoła....winny czerpać potrzebną siłę z tajemnicy eucharystycznej i ku niej się kierować jako do szczytu...”/Jan Paweł II, Ecclesia de
Eucharistia, 69/.
Polska droga do Eucharystii prowadzi przez Maryję ... przez wszystkie dziejowe doświadczenia Kościoła i Narodu.. Wywodzi się z duchowego dziedzictwa pokoleń Polaków , garnących się od wieków do swojej Jasnogórskiej Matki i Królowej. Doświadczenie wiary ... prowadzi od Jasnej Góry, od milenijnego aktu oddania Bogurodzicy do Eucharystii...”/Jan Paweł II, Ciało i Krew Chrystusa, 153,154; Stanisław Nowak,Chleb Pielgrzymów,126/.
„Wypłyń na glębię”, przypomina Duch Święty wezwania z niedawnych czasów Pontyfikatu Ojca Świętego Jana Pawła II.Wzbudza On nieustannie nowe inicjatywy w Kościele odpowiadające potrzebom czasu. W obecnej dobie apostolstwo eucharystyczne świeckich staje wobec problemów rzeczywistości, w której,”Kościół i świat odczuwają wielką potrzebę kultu eucharystycznego.Jezus oczekuje nas w tym Sakramencie Miłości”/Jan Paweł II,Ciało
i Krew Chrystusa,122/.
Jasnogórskie Bractwo Eucharystyczne otwarte na nauczanie Kościoła,w szczególności eucharystyczne przesłanie Pontyfikatu Ojca Swiętego Jana Pawła II oraz wspołpracę
z Zakonem OO.Paulinów pod opieką Jasnogórskiej Boburodzicy , chce rozwijać szczególną cześć i miłość do tajemnicy Eucharysti
Pierwsze kroki / 2005 – 2009 /
Bractwo Eucharystyczne zrodziło się na gruncie Jasnogórskiej Rodziny Różańcowej
25 marca 2004 r. w „ przededniu „ Roku Eucharystii. Erygował je Metropolita Częstochowski ks.abp Stanisław Nowak na Jasnej Górze . Grupa 72 osób zainaugurowała nową wspólnotę podczas uroczystej Mszy Świętej w Kaplicy Matki Bożej w dniu Święta Zwiastowania Najświętszej Maryi Panny. W Roku Eucharystii i kolejnych latach rosła liczba członków i poszerzał się teren apostolstwa Bractwa, które przekroczyło granice Archidiecezji.Jasnogórska Rodzina Różańcowa służy Bractwu swoim doświadczeniem , charyzmatem modlitwy i zasiegiem terytorialnym.
Jasnogórskie Bractwo Eucharystyczne dostrzega wiele okoliczności i uwarunkowań, które miałyby zasadniczy wpływ na rozwój apostolstwa eucharystycznego we współpracy
z Zakonem OO.Paulinów w Jasnogórskim Sanktuarium.
1. Życie duchowe i praktyki religijne w tym Świętym Miejscu od zarania dziejów przeniknięte były duchem Eucharystii/ uroczyste nabożeństwa z Najświętszym Sakramentem od XV w., wystawne procesje z udziałem bractw jasnogórskich.../
Jasnogórskie Bractwo Eucharystyczne w nawiązaniu do historycznych tradycji kultu Najświętszej Eucharystii pragnie wkorzenić się w spuściznę duchową Zakonu, kontynuować i rozwijać różne formy pobożności eucharystycznej, w szczególności wieczyste adoracje Najświętszego Sakramentu.
2. Apostolstwo i misję Jasnogórskiego Bractwa Eucharystycznego wyznacza Najświętsza Maryja Panna, Jasnogórska Pani, Królowa Polski, Matka ludów i narodów, którym ukazuje Chrystusa, Patronka Zakonu Paulinów nazwna Niewiastą Eucharystii /Jan Paweł II,Ecclesia de Eucharistia,62/.
„ Najświętsza Maryja,Dziewica Niepokalana , Arka nowego i wiecznego Przymierza niech nam towarzyszy w tej drodze ku Panu, który przychodzi”/Benedytkt XVI, Sacramentum Caritas, 111/.
3. Więzi instytutów zakonnych ze stowarzyszeniami osób świeckich , szczególnie tych, których Duch Święty prowadzi do Eucharystii, od dawna uznane są za najlepszą drogę do apostolstawa adoracji Najświętszego Sakramentu /Eucharystianie/.Jasnogórskie Bractwo Eucharystyczne pragnie rozwijać w tym względzie wspólpracę z Zakonem OO.Paulinów zgodnie własnym Statutem , w którym odwołuje się do postanowień Konstytucji Zakonnych i Dyrektorium.
4. Jasnogórskie Bractwo Eucharystyczne w swoim apostolstwie krzewienia idei wieczystych adoracji Najświętszego Sakramentu pozostaje ściśle zjednoczone z Jasnogórską Rodziną Różańcową.. Różaniec Święty i Eucharystia jako dwa filary Kościoła , rozniecają ogień Bożej Miłości na drodze ‘per Mariam ad Jesum”, którą obrała nasza wspólnota.
Po 6-ciu latach działalności w służbie Kościołowi Jasnogórskie Bractwo Eucharystyczne pragnie przedstawić prośbę obecnemu Generałowi Zakonu Paulinów Ojcu Izydorowi Matuszewskiemu o zatwierdzenie Statutu Bractwa i objęcie zwierzchnictwa nad
wspólnotą przez Zakon OO.Paulinów.
I. Natura i cel Bractwa
1, Natura Bractwa
Jasnogórskie Bractwo Eucharystyczne jest publicznym stowarzyszeniem wiernych powołanym zgodnie z normami Kodeksu Prawa Kanonicznego
w kanonach 298-311 i 212-320/ o stowarzyszeniach wiernych działających przy instytutach zakonach/ przez Ojca Generała Zakonu Paulinów.
Bractwo zrzesza osoby świeckie, życia konsekrowanego i kapłanów, które pod kierunkiem wyznaczonych przez wladzę Zakou moderatorów pragną realizować cele Bractwa.
2. Cel Bractwa
Podstwowym celem Jasnogórskiego Bractwa Eucharystycznego jest nieustanne pogłębianie własnej pobożności eucharystycznej
oraz ożywianie jej we własnym środowisku, w szczególności zaś
krzewienie idei wieczystych adoracji Najświętszego Sakramentu.
Na płaszyźnie wspołpracy z Zakonem OO.Paulinów Bractwo uczestniczy w dziełach apostolskich Zakonu stosownie do postanowień Konstytucji Zakonnych /art. 55/
i Dyrektorium / nor. 58/.
3. Patronowie Bractwa
Pierwszą Patronką Jasnogórskiego Bractwa Eucharystycznego jest
Niepokalanie Poczęta Najświętsza Maryja Panna, a następnie św. Józef Oblubieniec Najświętszej Maryi Panny,św.Jan Apostoł, św.Piotr Eymard, św.Ojciec Pio i Patron miejscowej wspólnoty parafialnej.
II. Życie i działalność
4. Pobożność eucharystyczna
Zrzeszonych członkow Bractwa pochodzących z różnych stanów
i działalności jednoczy miłość do Eucharystii za sprawą Ducha Świętego.Starają sie oni wypełniać swoje powołanie tak, aby w życiu codziennym czerpać wiarę, nadzieję i miłość z Eucharystii, promieniować i stawać się świadkami Chrystusa gdziekolwiek się znajdują.
5. Cel wieczystej adoracji Najświętszego Sakramentu i intencje modlitwy:
- dziękczynienie i uwielbienie Boga za dar Eucharystii
i Kapłaństwa,
- wynagradzanie Bogu za brak wiary w żywą i prawdziwą Obecność Chrystusa w Najświętszym Sakramencie, zniewagi, świętkoradztwa
i grzechy świata , w szczególności przeciwko życiu człowieka danemu
przez samego Boga.
6. Trzy grupy członków wspólnoty
Nawiązując do Stowarzyszeń Eucharystianów /O.Piotra Eymarda/, ich ponad 100-tu letnich doświadczeń , członkowie Bractwa dzielą się na 3 grupy:
- zwykli członkowie, którzy spełniają zadania w odosobnieniu, oddaleni od Sanktuarium korzystają z „promieniowania na odległość”,
- ci, którzy łączą adorację Najświętszego Sakramentu ze służbą eucharystyczną w parafiach jako lokalne wspolnoty,
- ci, którzy korzystają z formacji duchowej Zakonu i prowadzą bardziej pogłębione życie eucharystyczne.
7. Obowiązki członków:
- uczestnictwo w Mszy Świętej,
Członkowie Bractwa winni często, w miarę mozliwości - codziennie
uczestniczyć w ofierze Mszy Świetej,
- adoracja Najświętszego Sakramentu ,
Przynależni do Bractwazobowiązani są do systematycznej , 1 godzinnej
adoracji Najświętszego Sakramentu w kościele 1 raz w tygodniu w
wybranym przez siebie dniu i godzinie . W razie niemożnoscprzyjęta jest też adoracja duchowa / np.w domu/ w łączności z Chrystusem Eucharystycznym w wyznaczonej godzinie, a w uzasadnionych przypadkach, także w innej dowolnej
godzinie.
- praca wewnętrzna nad sobą ,
Czcicielki i czciciele Najświętszego Sakramentu mają obowiązek : dbać
comiesięczną spowiedź, częstą - nawet codzienną Komunię Świetą, prowadzić pogłębione życie modlitwy, czytać Pismo Święte i literaturę religijną , kontemplować Tajemnice Różańca Świetego, uczestniczyć w
innych formach formacji zaproponowanych przez moderatora.
- apostolstwo ,
Członkowie Bractwa powołani są do: budowania i ożywiania wiary i
miłości do Eucharystii w swoim środowisku. W tym celu organizują, w
łączności z miejscowym proboszczem, adorację Najświętszego Sakramentu.
Propagują literaturę religijną i różne formy pogłbiania duchowości
służące rozwojowi kultu eucharystycznego. W praktyce życia
codziennego spieszą z pomocą potrzebującym , dzieląc
z nimi swój czas siły, dobra materialne , a przede wszystkim serce.
- spotkania formacyjne ,
Członkowie Bractwa aktywnie zaangażowani w apostolstwo
eucharystyczne , w szczególności moderatorzy , biorą udział w dorocznym
spotkaniu formacyjnym na Jasnej Górze połączonym z Uroczystością
Zwiastowania Najświętszej Maryi Panny.Miejsce i czas innych spotkań
wyznacza moderator Jasnogórskiego Bractwa Eucharystycznego.
- publiczny kult Eucharystii ,
Zadaniem zrzeszonych jest współpraca z różnymi inicjatywami
związanymi z publicznym kultem Eucharystii:
40-to godzinne Nabożeństwo, Boże Ciało, uroczyste wystawienia
Najświętszego Sakramentu.
III. Organizacja
8. Zarząd i siedziba
Jasnogórskim Bractwem Eucharystycznym kieruje moderator wyznaczony przez Ojca Generała Zakonu Paulinów. Wspólnotami Bractwa w poszczególnych parafiach lub placówkach zakonnych kierują moderatorzy – proboszczowie lub klerycy we współpracy
z odpowiedzialną osobą swiecką. Do nich w pierwzsym rzędzie należy troska o duchową formację członków Bractwa, kierownictwo duchowe i posługa sakramentalna.
Duszpasterze Bractwa troszczą się o to , aby raz w miesiącu sprawowana była Najświętsza Ofiara Mszy Świętej dla wszystkich członków Bractwa.
Siedzibą Jasnogórskiego Bractwa Eucharystycznego jest
Jasna Góra,
ul.Kordeckiego 2
42-225 Częstochowa, Polska.
9, Koordynatorzy
Stroną organizacyjną adoracji Najświętszego Sakramentu zajmują się koordynatorzy świeccy.Na ich czele stoi koordynator główny wyznaczony przez moderatora.
10. Przynależność do Bractwa
Do Bractwa mogą należeć katolicy nie podlegający karom Kościelnym / Kodeks Prawa
Kanonicznego, kan. 316/.
a. Kadydaci
Kandydatami do Bractwa są ci, którzy po wypełnieniu i złożeniu deklaracji zostali wpisani na listę adorujących i rozpoczęli adorację Najświętszego Sakramentu
w wybranym przez siebie dniu i godzinie.
b.Członkowie
Pełnoprawnymi członkami Bractwa Eucharystycznego są ci, którzy po rocznej próbie zostali przyjęci przez moderatora, otrzymali dyplom i wpisani zostali do Rejestru Jasnogórskiego Bractwas Eucharystycznego.
c. Sympatycy
Sympatykami są ci, ktorzy bez deklarowania się adorują razem z nami Najświętszy Sakrament.Spotkania Bractwa są otwarte dla symapatyków i wszystkich chętnych.
11. Utrata przynależności
Przynależność do Bractwa tracą ci, którzy publicznie odstąpili od
wiary katolickiej, zerwali ze wspólnotą kościelną, zaciągnęli
ekskomunikę lub zaczęli prowadzić niemoralne życie.
Członkostwo tracą także ci, którzy bez uzasadnionej przyczyny
opuścili przez trzy miesiące adorację eucharystyczną nie zgłaszjąc
tego faktu odpowiedzialnym koordynatorom.
12. Odpusty i przywileje
Kandydaci i pełnoprawni członkowie Bractwa mają udział
w odpustach, np. mogą zyskać odpust zupełny już za połgodzinną
adoracje Najświętszego Sakramentu lub cząstkowy za nawiedzenie
Najświętszego Sakramentu albo zatwierdzoną modlitwę
kierowaną do Pana Jezusa w Najświętszym Sakaramencie.
Korzystają także z przywilejów duchowych dzięki temu ,że są
włączeni w szczególną modlitwę całego Bractwa Eucharystycznego
zarówno za życia jak i po smierci.
13. Współpraca z innymi ruchami modlitewnymi w Kościele
Jasnogórskie Bractwo Eucharystyczne współpracuje ze wszystkimi
stowarzyszeniami i grupami modlitewnymi w środowiskach
lokalnych, w szczególności korzysta z apostolstwa Jasnogórskiej
Rodziny Różańcowej i Kół Żywego Różańca.
14. Wieź z Zakonem OO. Paulinów
Jasnogórskie Bractwo Eucharystyczne , ze względu na szczególny charakter
działalności złączonej z Zakonem OO.Paulinów w Jasnogórskim
Sanktuarium na terenie Archidiecezji Częstochowskiej, wpisuje się
w historycznie ugruntowaną pobożność maryjną Kościoła
lokalnego . Obiera Najświetszą Maryje Pannę za Przewodniczkę na drodze
do Chrystusa - „per Mariam ad Jesum”W każdą I-szą sobotę miesiąca modli się
w intencjach wynagradzających Niepokalanemu Sercu Maryi za grzechy
przeciwko Eucharystii.
15. Bractwo może rozwiązać Ojciec Generał Zakonu.
16. Zmiany w Statucie
Statut niniejszy podlega zatwierdzeniu przez Ojca Generała Zakonu
OO.Paulinów.Wszelkie zmiany w Statucie wymagają jego aprobaty.
Zatwierdził:
Stanisław Nowak O. Izydor Matuszewski
Metropolita Częstochowski Generał Zakonu OO.Paulinów
Jasna Góra, 25 marca 2010 r.,
w Uroczystość Zwiastowania Najświętszej Maryi Panny